03/02/2010

Kus ma siis olin, kui...

Kus olid, kui...

1. ... esimene inimene Kuule astus, 21.7.1969?


Nõmmel kodus oma hiljuti pooleaastaseks saanud järglasega. Küllap mõtlesin, et tema eluajal läheb kosmoses põnevaks ja tuleb palju uusi võimalusi. Aga päris ausalt öeldes huvitas mind siis kõik temaga seotu igasugustest ajaloolistest sündmustest rohkem.

2. ... John Lennon mõrvati, 8.12.1980?

Ei mäleta. Ei olnud suur Beatles´i lemb ja see uudis jõudis minuni millalgi hiljem.

3. ... Tšernobõli aatomielektrijaamas plahvatas, 26.4.1986?

Ei mäleta. Tõenäoliselt tööl. Info liikus väga sumbunult, aeglaselt ja halvasti. Hilisemaga seostuvad eelkõige inimeste kartused seenesöömise ja sademete ees. Mitu mu kolleegi ja tuttavat said kutse minna Tšernobõli katastroofi tagajärgede likvideerimisele. Mäletan seda rusutud olekut, mis neid ja meid sellepärast valdas. Kohe muutusid aktuaalseteks ka Eestile lähedal asuvate aatomielektrijaamade teemad (Sosnovõi Bor, Loviisa), kuid seda ainult igasugustes omavahelistes jutuajamistes ja mõnevõrra ka pressikonverentsidel, aga ma ei mäleta, et neist tol ajal oleks kirjutatud.

4. ... Balti kett, 23.8.1989?

Kodus, haige, kuulasin raadiot.

5. ... Estonia uppus, 28.9.1994?

Kodus, kuulsin varahommikul raadiost. Mõtlesin sel ja järgmistel päevadel tööd tehes, kui kummaline on juhus, mis viib sajad inimesed ühte kohta surema. Ja kui palju räpaseid asju sellega seoses esile tuleb, alates laevasõidu võimalikest vigadest ja lohakustest, aga ka sellest, kuidas inimesed on tigedad, et mõne uppunu pealt suuri kindlustussummasid makstakse, ja pärijate taotlused ja kogu see väiklus, mis suure traagilise sündmuse taustal tuleb.

6. ... Diana suri, 31.8.1997?

Kuulsin sellest öösel juhtunud sündmusest hommikul. Mul oli väga kahju, sest Diana oli inimene, kes tõi maailmas liikudes igale poole headuse sära. Ka sai nii läbi üks Tuhkatriinu-lugu. Olin terve päeva kurb. Sugulane tõi mitu ämbrit õunu. Vaid mõni päev hiljem suri Diana suur eeskuju ema Teresa. Tema surmajärgsel päeval, 6. septembril olid Diana matused, mida kanti üle 187 riigi televisioonis.

7. ... saabus aasta 2000?

See oli imeilus aastavahetus. Olin üksi kodus. Lähedane helistas kaugelt, soovis aastavahetuse (ja sajandi ja tuhande) puhul õnne. Vaatasin telekast ülemaailmset ülekannet sellest, kuidas uus aasta mööda Maad sammus. Saade kestis ühtekokku 24 tundi, mina magasin vahepeal umbes kolm-neli tundi, siis vaatasin jälle. Olin otsustanud vaadata võimalikult palju, sest teist niisugust juhust enam ei tule. See oli nii fantastiline, näha tervet maailma lootmas ja ootamas midagi uut ja suurt. Palju põnevaid tüüpe, rõõmsaid inimesi, soov näidata maailmale ennast ja oma maad kõige paremast küljest. Selle suursaate lummuses olin veel pikka aega. Ei usugi, et mõni teine telesaade suudaks kunagi selle elamuse ületada.

8. ...toimus terroriakt World Trade Centerile, 11.9.2001?

Tulin töölt, astusin tuppa, panin teleka mängima ja sealt nägingi otsepildis, kuidas lennuk just üht kaksiktornidest rammis. Esimesel hetkel oli tunne, et see on vist mingi katastrooffilmi tutvustus. Siis sain aru, et olen ju uudistekanalil ja kõik on tegelik. Helistasin lähedasele USA-sse, et veenduda, et temaga kõik korras on. Ajavahe tõttu ta magas ega teadnudki veel toimunust. Mäletan hästi, kuidas maailm oli leinas ja hirmul, et 3. maailmasõda on alanud. Ühekorraga näis kõik segipööratuna.

9. ... Michael Jackson suri, 25.6. 2009?

Kodus. Võtsin teadmiseks, ei erutunud.

10. Milline uudis jäi meelde eilsest päevast või mida tegid eile?

Minu jaoks oli rahulik, uudistevaba tavaliste toimetuste päev. Nautisin tuisku.

Selle minu jaoks enamikust meemidest huvitavama meemi leidsin Tiia blogist ja olen seda hiljem paljude juures näinud. Minuni see n-ö ametlikult jõudnud pole, seepärast tegin vahelthaagi ja püüdsin küll kinni, aga edasi kellelegi viskama ei hakka. Kirjutagu, kes tahab ja mäletab.

No comments:

Post a Comment