03/06/2010

Sõbra meenutuseks

"Põhjas" 1980


Vello... Vello Tamm. Mu hea sõber ja mõttekaaslane juba sellest ajast, kui ma veel Noorte Hääles töötasin ja vahel harva ajakirjale Noorus kirjutasin. Vello oli Nooruse peakunstnik.

Ei, ta ei sobiks raamatusse "Mehed mu elus", nagu nüüd on moes kirjutada. Ta lihtsalt oli. Jalutasime linnas pikki teekondi, vaidlesime ja rääkisime paljudest asjadest. Tal oli lai huvidering merest ja mäesuusatamisest kuni kunsti- ja vaimuelu peensusteni.

Ühel Nooruse peol, kuhu ka mina nn välisautorina olin kutsutud, avastasime, et meil on ühel päeval sünnipäev, ainult et tema oli vanem.

Tänavu 1. juunil oleks Vello Tamm saanud 70-aastaseks. Aga teda pole enam ammu.

Sündinud 1. juunil 1940 Tallinnas, surnud 15. juunil 1991 pärast rasket haigust parimas loomeeas. 1967. aastal lõpetas ERKI kunstnik-graafikuna. 1971. aastal hakkas Vello tegema lavakujundusi. Varasemal perioodil oli eriti tulemusrikas tema kootöö Kaarin Raidiga: kujundused "Epp Pillarpardi Punjaba potitehasele" Pärnu teatris ja "Külalistele" TRA Draamateatris on alatiseks meie teatriajaloos.

Palju aastaid töötas Vello Nooruses. Peakunstnikuna olid tema ülesandeks lisaks ajakirja kujundamisele (koos Matti Ruljandiga) ka kontaktid noorte kunstnikega. Kui mina Noorusesse tööle läksin, oli Vello sealt juba läinud Pärnu teatri "Endla" peakunstnikuks. Ta sai oma lavakujunduste eest ETÜ aastapreemiaid ja vabariikliku teatripreemia 1988. a.

Vello tegeles kogu aeg ka vabagraafika ja maalimisega. Tema näitusi oli nii Eestis kui ka Soomes. Vello põrm puhkab Hageri kalmistu mullas.

Vello vabagraafika oli väga detailiderohke. Siinsed reprod ühe 1980. aasta näituse piltidest ei suuda seda detailirikkust kuigi täpselt edasi anda. Aga ometigi paistab neiltki tema peenetundeline ja mitmekihiline maailm.Ühel 1982. aasta oktoobripäeval aga üllatas Vello mind mulle joonistatud eksliibrisega. Panin sellegi siia.
"Tee mere äärde" 1980
"Vaatajad" 1980


1 comment:

  1. Kati Saara Vatmann on seda teksti tervikuna kasutanud oma kirjutises "Rehepapp ja teised Vello Tammed", mis ilmus ma ei tea kus ja on tema blogis 29. mail 2016 -
    http://www.aabramihobulausujad.ee/web/?p=7591

    ReplyDelete