06/12/2013

Tipikad olid toredad poisid


Täna küsis üks noor inimene, kas TTÜ endine ametlik lühend oli TIP või TIPI, sest räägitakse ju tipist ja tipikatest.

Et küsimise koht oli FB, sai ta palju vastuseid ja sugugi mitte kõik ei teadnud, et nimelühend oli hoopiski TPI (Tallinna Polütehniline Instituut, TTÜ nimi aastatel 1941 ja 1944-1989). Arvati ka, et TPI oli Tallinna Pedagoogilise Instituudi lühend (mis tegelikult oli TPedI).

Niisamuti ei tea enam paljud noored, et Tartu Ülikool oli nõukogude aastatel Tartu Riiklik Ülikool ehk TRÜ ja tudengid trüükad.

Tipikad ja trüükad konkureerisid omavahel pikalt ja pidevalt, kummad paremad ja popimad on; peda omad ehk pedakad olid igavesel kolmandal kohal, ERKI, EPA ja konservatooriumi (kontsi) omad aga nii-öelda nišitudengid. Tipikad olid hinnatud kavalerid, trüükad enamasti sama hinnatud pruutidena, aga selles viimases maksab ka kahelda.

Miks ma sellest nii pikalt targutan? Aga lihtsalt seepärast, et noore inimese küsimus andis mulle kuidagi väga järsku märku, et ajad, mil TPI, TRÜ ja TPedI igapäevases pruugis iseenesestmõistetavad olid, on otsa saanud või hakkavad kohe-kohe otsa saama. Noor põlvkond kõnetab ennast nüüd teisiti ja neid nimesid ei tea jälle minuvanused, kui nad just kellegagi nimetuse kandjatest tuttavad pole.

Andis märku, et aeg läheb väga ruttu. Aga tipikad olid mu noorusajal tõesti toredad poisid, kuigi ma ise TRÜ tudengiks hakkasin. Nõmme tüdrukuna oli mul olnud väga põnev vaadata, kuidas Mustamäe alla tühjadele liivaluidetele esimesed TPI ühiselamud ja õppehooned kerkisid, kuidas sündis peahoone, kuhu Koplist üle koliti...

Pilt: 1986. a postkaardil on TPI peahoone Mustamäel.

7 comments:

  1. Ja siis oli veel Pisi Peda, ehk Tallinna Pedagoogiline Kool ja Temti (Tallinna Ehitus- ja Mehhanika Tehnikum ) poisid elasid lähedal ühikas . Jah need nimed, millest kirjutasid , tulid nii tuttavad ette, aga ega ausalt praegu ei tea kuidas neid kõiki körgkoole nimetatakse lühendatult. Aitäh et käisid mul külas minu blogis ja tänud heade sõnade eest ! Ilusat Jõuluootust !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Koolide ja nende õpilaste nimede muutumine ja vaheldumine nii kõne- kui kirjakeeles on üldse põnev teema. Mina näiteks ei tea ka, kuidas praegused meditsiinikooli või endised Tallinna Polütehnikumi õpilased end kutsusid või kelleks teised neid pilkasid. Jne.

      Delete
  2. Pealkiri on tabav, aus ja asjakohane:)

    Tipikas Konn

    ReplyDelete
  3. arvan, et ka EPAkad vääriks äramrkimist...

    ReplyDelete
    Replies
    1. EPA on tekstis täitsa mainitud ja epakatega olen Tartus ülikooliajal pidusid pidanud :)

      Delete
  4. Ning eks me, tipikad, olime ka piisavalt enesekriitilised - igale tipikale keskharidus! Seda eneseirooniat pole hilisemalt kohanud, kuigi igavesti naljakaid haridusasutusi, kõrgkoole, on tekkinud nagu seeni.

    ReplyDelete