27/02/2009

Värvilised maailmad

Kahele, tegelikult isegi kolmele näitusele, mida olin ammu kavatsenud vaadata, jõudsin nende lahtioleku eelviimasel päeval. Hea, et jõudsin.

Tallinna Keskraamatukogus on sel kuul olnud kahe nahakunstniku, Luule Maari ja Kiira-Marianne Kadariku juubelinäitused. Peale nahatööde on mu eelmise suve reisikaaslasel Kiira-Mariannel väljas ka siidimaalid. Tema nahatööd on ilusad, aga siidimaalide värvid lihtsalt hämmastavalt kaunid. Daamide puhul vanusest ei räägita, aga on uskumatu, kui nooruslikult särava värvikasutusega ta on. Raamatuköited on ka põnevad ja sisu väärtustavad.

Eesti Lastekirjanduse Keskuses on veebruaris olnud kahe huvitava raamatuillustraatori väljapanek. Illustratsioonigaleriis iginoor Evald Okas ja Trepigaleriis Lotte-isa Heiki Ernits.

Mul polnud enam meeleski, et lapsepõlves loetud Richard Rohu põnevatele loomajuttudele ja August Jakobsoni "Ööbik ja vaskussile" oli just Evald Okas pildid joonistanud. Nüüd vaadates tulid toonased lugemiselamused elavana ette. "Kalevipoja" illustratsioonid olid muidugi meeles, aga neid nüüd näitusel nähes hakkas silma nende tumedus, justkui oleks kunstniku südames neid joonistades helisenud hoopis teise luuletuse read "Kui tume veel kauaks sinu maa..."
Tsaar Saltaani värssloo pildid olid nende ilmumise ajal suursündmus oma eheda iluga - ka näitusel on nad graafika hulgast oma värvilustiga eriliselt silmahakkavad. Ja veel paljud muud tuttavad pildid. Siia panin näituse avamise kutselt tema tsaaritar-luige.

Kui ma kunagi ammu noortelehe Noorte Hääl toimetuses töötasin, palusin üht naljakat teksti illustreerida tollal ka ajalehtedele aeg-ajalt karikatuure teinud Edgar Valterit. Valter kaebas ajapuudust ja ütles mulle, et soovitab enda asemel ühe noore andeka poisi. See poiss oli Heiki Ernits. Ma ei tea, kas toona ilmunud pildid olid tema esimesed avaldatud karikatuurid, aga esimeste hulgas kindlasti. Nüüdne näitus annab tunnistust aga juba täielikust meistrist. Blogisse panin klounipildi näituse kutselt, nooremad inimesed ehk teavad selle tegelase nime ka. Mina pole nüüdisaja lasteraamatutega kuigi hästi kursis.

Edgar Valteri alalise ekspositsiooni toast lastekirjanduse keskuses astusin ka läbi - sealt saab alati kaasa hea tunde.

3. märtsi pärastlõunal aga avatakse Eesti Lastekirjanduse Keskuses juba uued näitused. Illustratsioonigaleriis saab 5. maini näha suurt ja uhket väljapanekut Eesti illustraatorite Kevadnäitus 2009. Trepigaleriis on märtsi lõpuni Elina Sildre piltide näitus.

Siinsed konnad on kevadnäituse avamise kutselt, hetkel ei teagi ma nende autorit; kiisudega tüdruk aga on Elina Sildre näituse avamise kutselt.

Eesti Lastekirjanduse Keskuse näitused on mu erilised lemmikud - põnevas imetoredasti kujundatud majas, hea tundega ja vaatajale muide täiesti tasuta.Seepärast olen neist oma blogides mitut puhku ka kirjutanud.

No comments:

Post a Comment