29/02/2016

Lisapäev

Hetk Google'i tänasest animatsioonist.
On päev, millest lausa peab blogisse jälje jätma. Lisapäev, mille tõttu aastat liigaastaks nimetatakse. Järgmine kord alles nelja aasta pärast.

Veebruar, millele lisapäev punkti paneb, on olnud minu jaoks nii ja naa: alguses kuidagi paljutõotav ja hästikulgev, lõpus nohuköhane ja veidi ebalev. Kuu alguses sain toreda pakkumise, millest ehk edaspidi, kui kõik juba selgepiirilisem, rohkemat kirjutan. Võib-olla ka mitte, sest mulle eriti ei meeldi rääkida oma pooleliolevatest asjadest. Kana kaagutagu siis, kui muna munetud.

See ebalev pool kuust on tänagi veel täitsa olemas. kajastub isegi loetusse suhtumises. Nimelt loen praegu Daniel Golemani raamatut "Headuse väel: Dalai-laama visioon tuleviku maailmast" (e. k Tänapäev, 2015). Daniel Goleman on paljude hea tuttav oma "Emotsionaalse intelligentsusega". Tema seekordne teos on minu jaoks aga liiga palju dalai-laama kui (uuringu)objekti vaatlus ja kirjeldus ning liiga vähe dalai-laama enese mõtteavaldus. Goleman justkui lahkaks dalai-laama olemust, aga minu jaoks oleks palju huvitavam lugeda märksa rohkem sellest, mida dalai-laama arvab, ilma tema mõtete kirjapanija selgituspüüeteta.

Howard C. Cutleri vestlus dalai-laamaga "Kunst olla õnnelik" (K-kirjastus, 2000) ja dalai-laama teos "Iidne tarkus, moodne maailm. Uue aastatuhande eetika" (Elmatar, 2000) on mulle nende kirjapaneku stiili poolest rohkem meeldinud. Ja loomulikult on ammendamatud headuselätted ka dalai-laama enda esinemised nii Tallinna-kohtumistel kui ka interneti vahendusel mujalt vaadatuna.

Aga tänasel lisapäeval otsustasin kirjutada mõned kirjad, mille saatmisega olen ühel või teisel põhjusel seni venitanud. Ja ühe kaugelt tulnud kirja sain ise ka, Inglise kuninganna margiga. Hea suhtlemispäev, igati hea päev, et endas peituvat päikest teistele jagada.

---
Siiski panen siia mõned tsitaadid dalai-laama sõnadest ka sellest raamatust:

„Seega on mu teiseks ülesandeks edendada religioonidevahelist harmooniat ja sõbralikke suhteid. Kolmandaks olen tiibetlane ja kuigi ma olen poliitikast tagasi tõmbunud, on mu jätkuvaks mureks teha kõik mis võimalik Tiibeti inimeste abistamiseks ning selleks, et säilitada meie budistlikku kultuuri ja Tiibeti looduskeskkonda.”

Moraalsed tõekspidamised peaksid kõnelema meile kohustustest teiste ees, mitte sellest, mida me tahame iseendale, ütleb dalai-laama.

Te pole maailma kese – tundub, et dalai-laama olemus ise ütleb meile seda –, seega ärge nii hirmsasti muretsege, jätke ülemäärane enesega tegelemine ja vaigistage need mina-kõigepealt-ambitsioonid, et saaksite mõelda ka teistele.

„Hetkel, mil mõtlete teistele, avardub teie vaim.”

„Tunne, et oled eriline, on teatud enesepettuse vorm.”

No comments:

Post a Comment