Kui neil fotodel ei oleks sõjalennukeid, ütleksin, et väga ilusad pildid. Vägevad fotod Tallinnast. Eriti meeldib mulle see Õismäe oma.
Aga sõjalennukid, ükskõik mis riigi omad, olgu kaitse- või ründeotstarbelised, tekitavad minus alati kõhedust. Pole parata, olen üles kasvanud Tšehhovi kuulsa lause mõjusfääris, et kui esimeses vaatuses on püss seinal, tuleb sellest viimase vaatuse lõpus pauk.
Need 5. septembri 2015 fotod kannavad U.S.Air Force veebilehel pealkirja "F-22s in Europe", sealt saab neid ka märksa suuremalt vaadata. Tallinn ja lennukid on näha hämmastava detailitäpsusega.
http://www.usafe.af.mil/photos/mediagallery.asp?galleryID=1181
Jah, jah sinu jutule. Ma ka Facebookis laikisin neid pilte ja Gen Vagula omi samuti ja mõtlesin samu mõtteid. Tehnikahuvi mõttes on sõjalennukid maailma insenerikunsti absoluutne tipp. Aga sisuliselt on need ikkagi väga kallid, väga hirmsad tapamasinad. A-10 veel rohkem kui F-22.
ReplyDeleteÜks F-22 maksab koos relvastusega ca 189 miljonit USA dollarit (~147 000 000 eurot), kirjutab Wikipedia. A-10 maksumust ei tea.
DeleteA-10 on suurusjärgu võrra odavam, aga ma ei pidanud siin hinda silmas. F-22 on hävitaja ja mõeldud eeskätt omasugustega kaklemiseks, ehkki talle saab ka muud relvastust-varustust külge pookida. A-10 on aga loodud maapealsete objektide ründamiseks.
DeleteNimetus "tapamasin" ei ole päris täpne, pigem on ründelennukid asjade lõhkumiseks ja selle võimalusega hirmutamiseks. Inimese tapmiseks on seda ehitada, osta ja pidada liiga kallis. Üks muidu infantiilsevõitu humanismi XX saj ajalugu (Jonathan Glover, "Humanity: A Moral History of the Twentieth Century", 2001; stiil oli umbes põhikooli kirjandi stiilis) märkis (ühena kolmest huvitavast mõttest kogu raamatus), et inimeste rentaableim surmamismeetod olevat blokaad, mis mastaapsusest hoolimata (näide oli Saksamaa blokaad 1914–1919, kus hukkunud rohkem rahvast kui Teise maailmasõja ajal Saksa linnade pommitamisel) jääb suhteliselt väikesemahuliste, aga palju meediakajastust saanud sõjasündmuste varju.
DeleteMinul jälle tekitavad USA lennukid kõheduse asemel pigem kindlustunde. Iseasi kui põhjendatud see on, aga tunnetega juba on nii, et palju ratsionaalsust nende taga pole :P
ReplyDeleteEks tundeidki mõjutavad eelarvamused ja kogemused nõnda, et neis võib ka teatud hulk ratsionaalsust olla. Sealkandis, kus elad, on vist taolisi lennukeid ka rohkem nägema harjutud ja just rahuotstarbeliselt, aga kui näiteks nende eelnev nägemine seostub ainult sõjadokudega, siis on asi teistsugune. Ei tea, lihtsalt arutlen.
Delete