28.10.14

Tšehhovi püss

Eilne koolitulistamine tõi mulle taas meelde (tegelikult alati meeles olnud) Tšehhovi mõtte, et kui esimeses vaatuses on seinal püss, siis viimases vaatuses peab see tulistama.*

Jah, see Anton Tšehhovi ütlemine on üks dramaturgia printsiipidest, käib teatri kohta, kuid kehtib ka eluteatris. Ainult et alati ei leita üles, millal on esimene vaatus. Muidu võiks ehk püssi seinalt võtta juba enne esimest vaatust ja panna see ohutusse kohta või üldse mitte seinale pannagi.

Mis ajast on kool muutunud lastele kohaks, kuhu ei taheta minna? Mis ajast ei suudeta pisemaid ja suuremaid pahandusi lahendada omavahel arutledes, põhjusi otsides, ilma et üks või teine asjaosaline peaks appi võtma vägivalla?

Ülo Vooglaid, kes on juba pikka aega olnud meie ühiskonnaelu ja sealhulgas ka hariduselu jaoks nagu kanaarilind kaevanduses, kirjutas eile õhtul haridusfoorumi listi (ja riigikogu kultuurikomisjonile ja küllap mujalegi) kirja sellest, et vaimseid, psüühilisi ja sotsiaalseid pingeid ei või ignoreerida. Tsiteerin selle algust:

"Tere!
Eestil on põhjust langetada pea ja olla leinas. Olla ja mõelda, kuidas Eestit elamisväärsena hoida ja edasi elada.
Nüüd, mil esimene ehmatus hakkab üle minema, saab juba veidi arutama hakata.
Muidugi on iga selline juhtum tragöödia selle sõna igas tähenduses, igal tasandil... Paraku ei olnud Viljandis aset leidnud tulistamine selline sündmus, mida poleks olnud võimalik ette näha. Tean, et paljud hoidsid juba ammu hinge kinni ja lootsid, et ehk on järgmine päev jälle sama õnnelik, kui oli eilne ja tänane... "Klassi" režissöör Ilmar Raag mainis, et tal polnud kahtlust, et selline sündmus tuleb, aga ta ei teadnud, millal see juhtub. Minister Ossinovski on nüüd lubanud, et nad (?) astuvad samme, et koolide turvalisus saaks tagatud. Võib juhtuda, et keegi ka usub seda...
Vaja oleks tagada kooli juhtkonna, õpetajate ja õpilaste turvalisus, aga ...selleks oleks vaja teada, millest sõltub õpilaste (loe: eri eas poiste ja tüdrukute) koolirõõm ja kooliäng. Meetmeid oleks võimalik võtta
a) võõrdumise, võõrandumise ja teiste pingete tegurite kõrvaldamiseks (vähendamiseks) ning
b) vaimselt rikka, hooliva, mõistva kasvukeskkonna kujundamiseks..."

Edasi sisaldab Ülo Vooglaiu kiri mitut ettepanekut ja mõtet, kuidas HTM peaks nüüd edasi käituma, mis peaks toimuma haridussüsteemis ja mis ühiskonnas tervikuna, sest: "Kui nö suured ei ole võimelised sisulisi muutusi ette võtma, teevad seda väiksed ise".

Koolielu ja -korraldus on surmavate laskude tõttu taas tähelepanu keskpunkti tõusnud - ehk nüüd rohkemaks kui korraks vaid...

Püss seinalt tuleb maha võtta ja ohutuks muuta või seda sinna üldse mitte riputada.

* Noorem põlvkond, kes ehk sellest Tšehhovi ütlusest kuulnudki pole, vene kirjandust ei loe ja keelt ei mõika, saab lisa lugeda ingliskeelsest Wikipediast: Chekhov's gun.  Seal on see ütlus järgmine:

"Remove everything that has no relevance to the story. If you say in the first chapter that there is a rifle hanging on the wall, in the second or third chapter it absolutely must go off. If it's not going to be fired, it shouldn't be hanging there. " -Anton Chekhov.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails