22/07/2010

Madeleine Riffaud - neiu, keda joonistas Picasso


Vahel on nii, et inimesed, kes on meid mõjutanud, ei saa sellest kunagi teada. Ja mõnikord unustame nad mõneks ajaks, et siis avastada: oi, nad on ikka veel olemas. See on uskumatult hea tunne.

Millalgi 1960-ndate aastate lõpus ilmus Nõukogude Naises (nagu tollal ajakirja Eesti Naine kutsuti) Picasso imeilus joonistus Prantsuse tütarlapsest.  Neiu võinuks olla  pärit Lumivalgukese-munasjutust, aga juuresolev  tekst oli hoopiski karmim. See väljalõige ajakirjast on mul senini alles. Rahvusvahelise ajakirjanike solidaarsuspäeva puhul kirjutati Humanité erikorrespondendist Madeleine Riffaud´ist, avaldati ka kaks tema teksti: "Punased, valatud vere värvi kleidid" ja "Granaat".

Madeleine Riffaud oli Prantsuse Vastupanuliikumise kangelanna. Ajakirjanikuna kirjutas ta reportaaže Pariisi barrikaadidelt, võitlevast Alžeeriast, Bisertast, Lõuna-Vietnamist, kus ta tegi koos partisanidega raskeid rännakuid. Tema reportaažid Lõuna-Vietnamist ilmusid raamatuna pealkirja all "Lõuna-Vietnami partisanide juures" ja pälvisid 1965. aastal Ajakirjanike Rahvusvahelise Organisatsiooni preemia kui parimad ajakirjanikutööd rahu, demokraatia ja sõltumatuse kaitseks.
   
Lugesin ka Boris Polevoi kogus "Siluetid" (1974) ilmunud isikulugu Madeleine Riffaud´i võitlusest Vastupanuliikumises ja edaspidisest elukäigust.

Madeleine Riffaud´i eeskujul tahtsin saada sõjaajakirjanikuks. Selles soovis polnud midagi  imelikku. Pärast Teist maailmasõda avaldati palju rindekorrespondentide mõnikord väga häid kirjutisi kogu maailmast ja need olid huvitavad. Aga mul on vedanud - sõjaajakirjanikku minust ei saanud. Veel enam: olen elanud üsna pika elu ilma sõdadeta. Olen saanud kirjutada heast. Elu halbadest külgedest ei kirjuta ma kuigi meelsasti, ehkki sageli on seda tulnud teha.

Nüüd, mil Madeleine Riffaud mulle järsku taas meelde tuli, avastasin internetist, et temast on just tänavu juulikuu alguseks valminud telefilm "Madeleine Riffaud´i kolm sõda" (Philippe Rostan, esilinastus 11. juulil 2010 Prantsuse televisioonis). Madeleine Riffaud on 86-aastane, elab Pariisis, on kirjutanud mitu raamatut, esineb veel sageli noortele. Ta on täiesti olemas ja mul on selle üle väga hea meel.

Pilt: Pablo Picasso joonistus Madeleine Riffaud´ist, 1945.a

2 comments: